600 000 usikre tak?

22.04.2016

Nordmenn vet at taket på hus og hytter er viktig, men mange sjekker ikke og er usikre på om de tåler et barskere klima. Med over 1,5 millioner hus og 450 000 hytter kan det potensielt være store skadekostnader i vente rundt omkring i landet.

icopal-decra-rod-antikk

Over en fjerdedel av respondentene (26%) er bekymret for hyttetaket sitt, likevel melder nesten halvparten (44%) av respondentene at de ikke har sjekket hyttetaket sitt de siste to årene. Det viser en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Icopal.

- Dette kan potensielt bli veldig kostbart, hytta er ikke den boligen man typisk har god oversikt over til enhver tid. Det å komme til lekkasjer eller skader på hytta grunnet taket kan koste mye mer enn hva det ville kostet å skifte et gammelt tak i tide. Mange vet kanskje heller ikke at forsikringen ofte ikke dekker fuktskader. Sjekk taket etter at snøen har gått hver vår, og på høsten før vinteren setter inn igjen. Da fanger du opp skadet taktekking og eventuelle hull og skader på gjennomføringer og rundt piper, sier Asbjørn Jønland, salgsdirektør hos Icopal

Lite bekymring rundt tak
Hele 9 av 10 nordmenn vet at det er viktig å sjekke taket ved kjøp av ny bolig, likevel har over halvparten av respondentene ikke sjekket hustaket sitt de to siste årene. 19 prosent av disse har aldri sjekket taket. Det som er interessant er at kun 17 prosent er bekymret for taket sitt. Med andre ord er mange huseiere lykkelig uvitende om hvilke mulige problemer de har på taket sitt.

- Mulig det er en «ute av syn, ute av sinn»-holdning. Å skifte taket virker nok for mange som et veldig stort prosjekt. Men det mange ikke tenker på er at du da kan sove godt om natten vel vitende om at huset er beskyttet for regn, vind og potensielt større skader på huset eller hytten, sier Jønland.

Store kostnader i vente?
48 prosent av respondentene eier eller disponerer mer enn ett hus, og 30 prosent mer enn en hytte. Med tanke på at 44 prosent ikke har sjekket taket på hytta, og 57 prosent ikke har sjekket hustaket, gjør at det potensielt kan ligge store skjulte kostnader på vent rundt om i Norges land. Totalt er det over 450 000 hytter/fritidsboliger og 1,5 million eneboliger, tomannsboliger og rekkehus i Norge*. Taktekkere slipper ikke opp for jobb med det første, og for Icopal er det viktig å lære opp alle hus- og hytteeiere i viktigheten av å ha et tak i tipp topp stand. Denne uken kjører de i gang en kampanje som fokuserer på produktegenskapene til Decra takpanner.

- Vi ser dessverre at været blir mer og mer ekstremt, også i mer sentrale strøk. Det er ikke bare beisen eller malingen på hus og hytter som skal beskytte mot det, også taket skal holde ut ekstrem vind og mye nedbør, sier Jønland.

Ekstremvær i vente
35 prosent av de spurte er usikre eller vet ikke om hustaket er rustet for barskere klima med mer nedbør og vind. 36 prosent er usikre eller vet ikke om hyttetaket tåler slikt vær. Bytter man tak kan man med for eksempel Decra takpanner regne med at det holder opp mot 50 år og står mot barskere vær (30 års produktgaranti). Dette er en investering som for mange gjøres bare en gang i livet. Det er dermed viktig å lytte på fagfolk og finne det taket som passer ditt hus, området du bor i og de forventede belastningene fra vær og vind.

- Har du ikke har mulighet til å sjekke taket ditt selv anbefaler vi at du tar kontakt med en snekker eller annen fagperson som kan hjelpe deg. De har utstyret og kunnskapen for å gjøre en grundig sjekk. Trenger du utskifting av taket er det også viktig å høre på fagfolk slik at investeringen har holdbarheten du forventer, avslutter Asbjørn Jønland.

Les mer om Icopal og Decra.

Anette Strømberg
Produkt & Marketingsjef i Icopal