Norgesnyhet: Det beste fallsikringssystemet for tak

12.10.2015

Icopals nye permanente fallsikringssystem, Latchways, gjør det tryggere og enklere å utføre service- og vedlikeholdsarbeid på taket.

icopal-latchwaysNorgesnyheten Latchways er et dynamisk og vaierbasert fallsikringssystem som enkelt monteres på alle typer tak, både nye og gamle. Der tradisjonelle løsninger for fallsikring kan skade selve taket når et uhell inntreffer, er Latchways et smart patentert system som er enklere, tryggere og mer fleksibelt for bygg og mennesker.

- Bygningseiere som er opptatt av sikkerhet og gode arbeidsforhold bør gjøre seg kjent med Latchways. Systemet øker tryggheten og gjør at arbeidsoppgaver i høyden løses raskere og mer effektivt. I tillegg til at det gir den beste beskyttelsen og største fleksibiliteten for de som jobber på taket, sikrer det også at takbelegget ikke rives av når uhell forekommer, sier administrerende direktør for Icopal, Håkan Magnusson.

Kjernen i det patenterte systemet er den dynamiske ankerstolpen. Den gjør at brukeren trygt kan bevege seg fritt rundt på taket, uten å måtte koble seg av og på alle overganger. Resultatet er at arbeidet på taket utføres raskere, og sikkerheten er ivaretatt for både den som jobber på taket, og taket selv.

- Det har heldigvis aldri vært stilt strengere krav til sikkerhet enn nå. Med flere balkonger, solcelle-anlegg og grønne hager på toppen av hjem og næringsbygg ser vi at det er en økning i arbeider på tak. Det gir større behov for å sikre de som skal jobbe i høyden, sier Magnusson.

Systemet kommer i høykvalitets rustfritt stål og tilpasses hvert tak. Flere bygg i Norge har allerede montert Latchways. Ved at det kun kan installeres av sertifiserte installatører får man trygghet for at sikkerhetskravene er møtt. Produsenten Latchways Inc har mer enn 40 års erfaring innen fallsikring. I tillegg til selve systemet tilbys en kombinert sele og nedfiringsryggsekk som gjør at man kan redde seg selv. Ryggsekken inneholder 20 meter kabel, samt en spole med en bremsemekanisme.

Icopal utvikler, produserer og markedsfører kvalitetsbyggevarer, som takpanner, takrenner, vindsperrer, piper, grunnplater m.m., for bygg og anlegg. Icopal as ble grunnlagt i 1895 på Fjellhamar med navnet Fjeldhammer Brug. Icopal er i dag medlem i det internasjonale Icopalkonsernet med hovedkontor i København og med selskaper i mange land i Europa og USA. Konsernet er Europas største og mest kompetente tilbyder av løsninger for tette tak. Icopal er en «multi-material supplier» og leverer både bitumen og PVC-produkter.