Til taktekker NM for å vinne

09.06.2015

Takteam og Icopaltak stiller med nær 40 prosent av alle lag i årets NM i taktekking. – Selvfølgelig er målet å vinne, sier taktekkerveteranen Per Smedbakken som deltar på laget til Icopal Fjellhamar.

NM i taktekking arrangeres annethvert år. Arrangementet ble sparket i gang av Takforum i Trøndelag i 2013 og stafettpinnen er nå overført til Takentreprenøres forening. Årets konkurranse går av stabelen 12. juni på det nye kongressenteret QUBE på Gardermoen. Icopal har tatt mål av seg å reise kjerringa fra 2013 da de måtte nøye seg med finaleplass. Takteam og Icopaltak har tilsammen rett under 40 prosent av alle lagene, noe som gjør konsernsjef Håkan Magnusson optimistisk på at pokalen havner i de rette hendene.

Håkan Magnusson - Våre fagfolk er utpregede konkurransemennesker som presterer svært godt hver eneste dag. Vi stiller med sterke team fra store deler av landet. Lagene er satt sammen av våre mest erfarne eksperter og de mest lovende talentene. Jeg blir stolt når jeg ser iveren og stoltheten til mine kolleger, og det skal godt gjøres at vi ikke kommer veldig langt opp på seierspallen i år, sier han.

Selv om konferansen og konkurransen er en feiring av tradisjonene og kunnskapene i dette stolte yrket, legger ikke Magnusson skjul på en noe mer alvorlig undertone.

- Taktekkeryrket er utrydningstruet. Det er vanskelig å få unge til å engasjere seg i yrket, og bransjen skriker etter flere sultne talent. Vi har lærlings- og opplæringsordninger for de som ønsker en karriere som taktekker. Jeg håper NM kan bidra til at flere får øynene opp for dette flotte yrket og ønsker å jobbe på øverste etasje, sier Magnusson.

icopal-per-smedbakkenPer Smedbakken har nær 25 års erfaring som taktekker og deltar i NM for første gang. Han er en av tre på Icopal Fjellhamar-laget, som han spøkefullt gir lagnavnet «team perfekt»:
- Selvfølgelig skal vi vinne. Både konkurransen og banketten, sier han.

- Jeg tror det er viktig at så mange som mulig stiller for å vise frem både sitt firma og det spennende yrket vi har. Selv om jeg har vært med i mange år er det gøy å delta og forhåpentligvis lære noe av andre. Jeg ønsker alltid å lære mer, og alltid levere det beste og tryggeste taket. NM gir oss kanskje en pekepinn på hvilke ferdigheter vi har sammenlignet med både kolleger, partnere og konkurrenter, sier han, og legger til at hans lag trolig er sterkest på samarbeid og de teoretiske delene.

Om konkurransen
Hvert lag består av tre personer. Disse skal sveise banebelegg på modeller og montere beslag. Det skal tekkes med både asfalt- og pvc-takbelegg, og materialene leveres av bransjens fremste leverandører. Teorioppgavene baseres på «god praksis for tekking med banebelegg». Vinnerlaget får en stor pokal og en sjekk, samt tur til Tyskland av Mercedes. Vinneren kåres på banketten på kvelden, der driftsleder Narvestad er konferansier.
På NM vil det i tillegg være stort fokus på faglige presentasjoner og kompetanseoppbygging for alle som deltar. Arrangementet er en av Icopals viktigste tiltak gjennom året, og selskapet skal vise frem en rekke spennende nyheter, deriblant et unikt sikringssystem for permanent fallsikring.
Les mer om arrangementet på www.taktekkernm.no.

For de som ønsker å vurdere en karriere som taktekker, vennligst kontakt nærmeste Icopal avdeling.

Icopal utvikler, produserer og markedsfører kvalitetsbyggevarer, som takpanner, takrenner, vindsperrer, piper, grunnplater m.m., for bygg og anlegg. Icopal as ble grunnlagt i 1895 på Fjellhamar med navnet Fjeldhammer Brug. Icopal er i dag medlem i det internasjonale Icopalkonsernet med hovedkontor i København og med selskaper i mange land i Europa og USA. Konsernet er Europas største og mest kompetente tilbyder av løsninger for tette tak.

Håkan Magnusson, konsernsjef for Icopal
nohma@icopal.com