Smartere tape for tette bygg

08.10.2015

icopal-universalFTIcopals Universaltape FT lanseres nå i flere varianter. Større fleksibilitet gjør at jobben blir gjort raskere, kvaliteten øker og bygg blir tettere.

Gjennomføringer og overganger i tak og vegg byr ofte på de største utfordringene når bygg skal tettes. Icopal Universaltape FT er testet av SINTEF og godkjent på bestandighet og hefteegenskaper på de fleste underlag for vegg og tak. Dette gir en sikker og dokumentert løsning for tetting av rifter eller overganger.

- Universaltape FT er markedets mest fleksible tape. Med flere varianter tilgjengelig får håndverkerne en enda enklere jobb. De slipper å klippe til tapen for å tilpasse, og den delte avrivningsfolien gjør at monteringen blir mer smidig, sier produktsjef i Icopal, Helge Foss

Delt avrivning gir lettere montering
Tapen var tidligere tilgjengelig i 50mm med hel avrivningsfolie og 100mm med delt avrivningsfolie (split). Nyhetene nå er 50mm med split og 70mm med split.

- 50mm split har som eksempel avrivningsfolie som er delt i 15mm/35mm bredder. Dette gjør at du kan dra av den smaleste delen, feste lengden for så å dra av den andre delen for å fiksere, sier Foss

icopal-universalFT-overflaterFleksibel og fester godt
Universaltape FT er førstevalget ved forsegling av overganger og gjennomføring i vindsperresjikt på yttervegger og tak, samt på dampsperre innvending. Den er også en fleksibel og god løsning ved rifter i disse lagene, eller ved tetting av luftlekkasjer rundt et vindu. En unik hefteegenskap gjør at den kan brukes på en rekke underlag inkludert Icopal Windbreak vindsperrer (polypropylen), dampsperre, ubehandlet og malt tre, GUX og standard gips og asfaltimpregnerte trefiberplater. Den kan også festes når det er vått, og helt ned til -18 grader på kalde dager.

Tapen leveres i ruller på 22,8 meter og er tilgjengelig i fire ulike konfigurasjoner: 50mm med hel avrivningsfolie og 50 (15/35mm split), 70 (30/40mm split) og 100mm med delt avrivningsfolie. Icopals tettesystem består også av rørmansjetter og en dobbeltsidig butyltape for skjøte i vind- og dampsperrer.

Vedlagte bilder kan fritt benyttes.

For mer informasjon om produktet, vennligst kontakt:
Anette Strømberg, produkt-/marketingsjef i Icopal
anette.stromberg@icopal.com